Gjut egna ljusstakar i betong

Jag gillar det lite hårda, ruffa uttrycket i betong. Det skapar en sån fin kontrast mot den övriga, mjuka, inredningen hemma. Att gjuta egna saker i betong är väldigt lätt. Det enda du behöver är finbetong, vatten och en form. Jag använde en gammal juicekartong för att gjuta mina ljusstakar (den färdiga staken lossnar lätt från den glatta ytan). Så här gör man:
Stadga upp kanterna på kartongen (vik ner den överblivna delen av kartongen och använd gärna extra kartongbitar så att det blir stadigt). Tejpa ordentligt. Blanda till betongen och häll i formen. Knacka på formen för att bli av med luftbubblor. Tryck ner ett värmeljus och placera en tyngd, t.ex. stenar, på ljuset så att det inte flyter upp när betongen härdar. Täck över med plast och låt stå ett par dagar. Smycka sen gärna ljustakarna. Jag har t.ex. trätt pärlor på en silvertråd som får hänga på ena sidan. Lätt som en plätt och vackert blir det!



Bilder: Anna - Hundra kvadrat

Kommentarer
Postat av: Ulla

Hej. De är verkligen fina och tänk så enkelt men genialt.

Fina bilder!

Kram Ulla

2009-01-20 @ 09:58:55
Postat av: Sofie

Jag instämmer helt med det du säger - betong är otroligt snyggt! Vad fina ljusstakarna blev, måste nog prova detta någon gång :)



Kram, Sofie

2009-01-20 @ 12:15:35
URL: http://syssla.blogspot.com

Prenumerera gärna på min blogg:


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0